Mad og måltider

Mætte børn er glade børn.

Skovbørnehaven er lovmæssigt fritaget for madordning, så derfor medbringer børnene deres egne madkasser, som skal forsyne dem igennem dagligdagens måltider. Barnet bestemmer selv over sin madpakke - i hvilken rækkefølge den spises, de voksne hjælper barnet med at lære at administrere dette. Vi har faste spisetider, hvor det forventes at alle børn er tilstede. Børnene har i spisehusene faste pladser ved måltiderne for at skabe genkendelighed og tryghed.

I Tungegården har vi 2 madpakker med om dagen. Vi har den store madpakke som spises både som formiddags og frokost madpakke, og så har vi en mindre madpakke til om eftermiddagen.

Når klokken er ca. 09.00 samles børnene i deres respektive stuespisehuse, hvor børnene opfordres til at spise en rugbrødsmad.  Her taler vi også med børnene om dagens muligheder og aktiviteter for at forberede og inddrage dem i dagligdagen. Derudover snakker vi om hvilken dag/dato det er, samt vejret for dagen. Dermed øver vi både ugedage, måneder, tal og en opmærksomhed på årstider og vejr fænomener, hvilket er rigtig smart hvis børnene skal navigerer i tøjskifte midt på dagen.

Klokken ca. 11.30 samles vi igen i grupperne, hvor vi spiser frokost. Her har vi fokus på at være nærværende og samtale med børnene.

Hen på eftermiddagen afhængig af tur/aktiviteter mm. har vi eftermiddagsmad klokken cirka 14.00, dette måltid kan både foregå i spisehusene men også samlet for huset i bålhuset eller på bænkene i skyggen.

De dage vi tilbringer i skoven kan måltiderne godt være mere flydende, men vi har altid fokus på at alle får spist og tilbyder en ramme for måltidet. Tit har vi hygge omkring bålet enten hjemme eller i skoven, hvor man kan få ristet madder fra madpakken.

Institutionen tilbyder somme tider mad, som en del af en pædagogisk aktivitet. Dette vil ofte foregå på bål, hvor børnene på skift i små grupper, er med skabere af et måltid, som er baseret på enten det igangværende tema eller årstiden.

Vi udnytter havens/skovens og den omkringliggende naturs frugter og bær, til at lave suppe, grød med mere.

I madpakken ser vi gerne en sund og nærende mad, som inspirerer barnet til at spise og giver god benzin til kroppen. Da vi ofte tider spiser i skoven eller ude på græsset i vores have, er det praktisk med klap-sammen-madder i madpakken.

I sommerhalvåret ser vi gerne at børnene kun har brød og grøntsager med, figenstænger, melon og bær tiltrækker hvepse til vores måltider.

Se mere i vores kostpolitik nedenfor.

Kostpolitik 2023

Shape Created with Sketch.