De trygge overgange

I Egedal Kommune er fokus på børn og unges læring og trivsel i fællesskaber baseret på respekt og anerkendelse. Læring skal ses i et helhedsperspektiv, hvor der er fokus på, at børn og unge oplever flydende overgange, når der sker skift.

Samtidig skal barnets perspektiv tænkes ind i arbejdet med overgange, fordi det er barnet – og barnets oplevelse af den gode overgang – der er afgørende. Barnets gode overgang afhænger også af, at forældrene oplever processen som tryg.

I Egedal Kommune bruger vi overgangsbeskrivelsen i Hjernen&Hjertet som digitalt værktøj til at styrke den gode overgang fra dagtilbud til skole. I overgangsbeskrivelsen bliver der udarbejdet et overgangsskema, der danner grundlag for samtaler mellem dagtilbud og forældre samt overleveringssamtaler mellem dagtilbud og skole om den kommende skolestart. Overgangsskemaet består af informationer, der vurderes vigtige for den kommende overgang så som barnets styrker, evt. særlige udfordringer samt information om tidligere støtte og behov for støtte fremover. Som en del af overleveringen kan de udarbejdede sprogvurderinger og trivselsvurderinger indgå.